Strömstierna

Strömstierna

Fartyget är byggt på Swede Ship Marine, Djupviks Varv 2007. Skrovet är av stål och har isklassning Ice C. Salong och överbyggnad är av aluminium och är byggd efter de senaste kraven vad det gäller handikappanpassning och sjösäkerhet.

Längd 28 meter
Passagerarkapacitet på 198 personer
Hastighet 12 knop
Översiktsritning

Vill du ha mer utförlig data till alla båtar så kan du kolla www.skargardsbåtar.se, under Käringötrafiken

  • Byggnadsår: 2007

  • Hemort: Käringön

  • Fartområde: E

Strömcrona

Strömcrona

Skeppet är byggt på Swede Ship Marine, Djupviks Varv 2013, skråvet är av stål och har isklassning Ice C. Salong och äverbyggnad är av aluminium och är byggd efter de senaste kraven vad det gäller handikappanpassning och sjösäkerhet.

Längd 24 Meter
Passagerarkapacitet på 150 personer
Bredd 6 meter
Översiktsritning

Vill du ha mer utförlig data till alla båtar så kan du kolla www.skargardsbåtar.se, under Käringötrafiken

  • Byggnadsår: 2013

  • Hemort: Käringön

  • Fartområde: E

Tullan

M/Y Tullan af Käringön

Hon byggdes på varvet Kock Marin i Stockholm 1997 för Arne Åberg på Skarpö i Stockholms skärgård, men såldes vidare redan 1999 till ”Wikeryds Båt”, Källö-Knippla i Göteborgs skärgård, och fick då sitt namn ”m/s Tullan af Knippla”. Våren 2014 köptes hon av Käringötrafiken AB från ”Wikeryds Båt”

Inredningsmässigt så följer standard på dylika taxibåtar. I salongen finns det 20 sittplatser med takbelysning till varje fåtölj. Längst i aktern återfinns ett rymligt toalettrum. Ett relativt stort akterdäck med några sittplatser som även fungerar bra som stuvutrymme för bagage. Badplattformen i aktern rymmer två 12-mans livflottar. Salongen är uppvärmd med värme från huvudmaskineriet.

Idag går ”m/s Tullan af Käringön” som charter hela året, i reguljär och stöttningstrafik åt ”Strömstierna” och ”Strömcrona” på linje 381 under sommaren och vintertid.

Toppfart 33.9 knop
Längd 10.6 meter
Bredd 3.35 meter
Djupgående 0.90m

Vill du ha mer utförlig data till alla båtar så kan du kolla www.skargardsbåtar.se, under Käringötrafiken

  • Byggnadsår: 1997

  • Hemort: Käringön

  • Fartområde: E

  • Maskineri 2st Volvo Penta D4-260

Knape

Knape

Skeppet är byggt på Sölvesborgs Varv i Sverige 1977. Skrovet är av stål. Salong och överbyggnad är av aluminium och D-klassat för fart i öppen sjö inom 3 sjömilsavstånd från land.

Längd 22.53 Meter
Bredd 6.03 Meter
Passagerarkapacitet på 98 personer
Hastighet 12 knop
Översiktsritning

Vill du ha mer utförlig data till alla båtar så kan du kolla www.skargardsbåtar.se, under Käringötrafiken

  • Byggnadsår: 1977

  • Hemort: Käringön

  • Fartområde: E och D

Nostalgi - Båtar från förr

Lite nostalgi

En text om förr

Den 1 januari 1975 startade Björn Tobin Käringötrafiken, men under namnet ”Firma Björn Tobin”, detta namn behölls fram till 1995.

Den 1 januari 1975 startade Björn Tobin Käringötrafiken, men under namnet ”Firma Björn Tobin”, detta namn behölls fram till 1995.

Det första fartyget hette ”Sotefjorden”, som chartrades ifrån Gustav Karlsson i Kungshamn. I februari 1975 togs ”Aina” i bruk, detta var en ganska egensinnig båt med många för och nackdelar. Hon var i bruk fram tills april 1983, då ”Ylva” inchartrades ifrån Styrsöbolaget. Året därpå köptes hon och fick namnet ”Ylva af Käringön”, och ”Aina” blev mest använd för godstransporter.

1987 köptes ”Strömstjärna” ifrån Norge. Detta var en kombinerad gods- och passagerarfärja, ”Aina” togs ur bruk och gick till uppstyckning…Strömstjärna såldes 1995 till ett partrederi i Helsingborg.

2006 tecknades ett nytt avtal med våra uppdragsgivare Västtrafik. I och med det byggdes ”Strömstierna” vid Djupviks varv. Fartyget levererades i januari 2007 och ersatte ”Ylva af Käringön”

2012 levererades ”Strömcrona” ifrån Djupviks varv. Hon tog över rutten mellan Tuvesvik och Gullholmen, där vi innan chartrade ”Hättan”.

2012 stod även den nya terminalen på Tuvesvik klar, och vår hamn ändrades ifrån Hällevikstrand till Tuvesvik.